At overleve – er det nok?

Når du har oplevet at få en skramme eller revne i huden, ved du, at det er muligt at rense den, give den luft og pleje og så heler det lille sår af sig selv. Får du et brækket ben, kan du kommer på hospitalet og få det sat sammen igen.
Får du et større sår i sjælen – en større overskridelse af dine personlige grænser – i dine helt nære relationer, en stresssituation, en bilulykke, pludselig hændelse, overgreb overfald eller kommer hjem efter krig som veteran, kan du komme til at tro, at ord er nok til at komme i balance med dig selv – bare en samtale. Men det er ikke nok – tværtom kan du få det meget værre, fordi du genoplever alt det smertefulde igen.
Hos lægen kan du så få tilbudt mange forskellige stærke piller og mange forskellige diagnoser – og så kan du fortsætte med at overleve – med din store indre spænding, angst, uro, ensomhed og depression — og mærke hvor svært det er at være sammen med andre mennesker! – Men er det nok at fortsætte med at overleve på den måde?? Nej! Nej!

zebra-724638_960_720
At blive modtaget

Det eneste sted din sjæl kan genvinde sin ro, er i en relation, hvor du i stille ro kan opleve dig selv blive modtaget, som det menneske, du i dybet er – og engang var, før dine helt personlige grænser blev overskredet.
Gennem Somatic Experiencing© – traumeterapi –  læs om 2 weekendkurser i august og september – kommer du med små skridt til at møde dine kropsfornemmelser af sikkerhed og tryghed. Det første du kommer til at opleve er, at kunne sidde stille i en stol og mærke at det rum, du er i, er et trygt rum og at den person, du sidder overfor, låner dig sine ører, hjerte og nervesystem og tilstedeværelse, så du har tid til at mærke dig selv falde mere og mere til ro. Skulle du blive lidt urolig, kan du få hjælp til at se på ting i lokalet, som kan give dig ro – et billede – en lampes form du kan lide – en blomst etc.
Små skridt til at føle, at der er plads til dig – lige her og nu. At se på dine smertefulde oplevelser kommer du ikke til at møde, før du ved, at du kan falde til ro med den, du sidder overfor og i det rum, du er i. I første omgang er det vigtigste, at du mærker at du føler dig tryg og levende – lige i dette øjeblik.