De 5 forhindringer

Når vi fortsætter mindfulness, er det godt at få øje på de 5 forhindringer, som er de store kræfter i os, som skaber unødvendige lidelser. De forhindrer os i at se klart og forblive koncentreret.

Undertitlen for dette kursus er: At give slip på unødvendige lidelser.

De 5 forhindringer er:

  1. Sensuelle ønsker, begær og grådighed
  2. At afvise og skubbe væk
  3. At undgå
  4. Rastløshed, angst og bekymring
  5. Tvivl

Arbejdsform

Vi går videre med forskellige meditationer, åndedrættet og kropsøvelser. Vi bruger inquiry til at komme bag de 5 forhindringer, som vi alle har og måske ikke altid er i kontakt med. Formålet med kurset er at møde forhindringerne, så de kan opløses gennem accept, så vi ikke er identificerede med dem.

Vi fortsætter at undersøge jeg’ets indflydelse på vores liv og begynder at få et tættere forhold til being / væren.

Der gives plads til individuelle arbejder i gruppen. Du vil få tilsendt link til nye meditationer undervejs. Det er den kontinuerlige træning og det lange træk, der giver forandringer og resultater.

For dig, der tidligere har deltaget i mindfulnessforløb eller haft træning i meditation og spirituelt arbejde.

Tid og sted

Snekkersten, Snekkersten Strandvej 226 A, 3070 Snekkersten.

7 torsdage i 2016: kl. 19.00–21.30: 21/1, 4/2, 25/2, 10/3, 31/3, 28/4, 12/5
1 lørdag i 2016: kl. 10.00-16.00: 9/4

Første mødegang er torsdag den 21/1 2016 kl. 19.00–21.30

Pris

Den samlede kursurække koster 2.800 kr.

Du tilmelder dig senest 10. januar 2016 ved at indsætte depositum kr. 800 på konto i Nordea 2259 6271616943 og sender en email til mig, at du har tilmeldt dig. Restbeløbet kr. 2.000 betales enten på en gang senest ved kursusstart eller deles op over nogle gange efter aftale (f.eks. 500 kr pr. mdr.).

Tilmelding gælder hele forløbet og er bindende.

Dalai Lama, da han bliver spurgt om, hvad der har overrasket ham mest om menneskeheden, svarede han:

”Fordi mennesker ofrer sin sundhed for at tjene penge. Så ofrer han penge for at genvinde sin sundhed. Og så er han så bange for fremtiden, at han ikke nyder nuet. Resultatet er, at han ikke lever i nuet eller i fremtiden. Han lever, som om han aldrig skal dø, og så dør han uden aldrig virkeligt at have levet.”